Podatki
Podatki jednoosobowej firmy
Zgodnie z definicją podatki to nieodpłatne, przymusowe, publicznoprawne i bezzwrotne pieniężne świadczenia na rzecz Państwa i jego organów. Dla firm to natomiast smutna rzeczywistość, czyli odebranie części dochodów.
Jakie wyróżniamy podatki?
Podatki dzieli się na bezpośrednie i pośrednie, z czego te drugie nie obciążają samego właściciela firmy, ale ostatecznych odbiorców.
Wśród podatków bezpośrednich wyróżniamy:
- podatki dochodowe – od osób fizycznych i prawnych
- podatki majątkowe – od czynności cywilnoprawnych, spadków, darowizn, nieruchomości, środków transportu, posiadania psów, rolne czy leśne
Wśród podatków pośrednich wyróżniamy:
- podatki od towarów i usług – VAT
- podatki od gier
- podatki akcyzowe
Formy opodatkowania
Przy okazji warto też wspomnieć o formach opodatkowania firm. Wybranie tej dopasowanej jest kluczowe, ponieważ ma wpływ na wygodę rozliczania podatków i ich wysokość.
Wyróżniamy:
- zasady ogólne – dostępne dla każdego przedsiębiorcy, dwie skale podatkowe 18% lub 32% w zależności od uzyskanej podstawy opodatkowania (32% od dochodu 85 528 zł), różne ulgi podatkowe, ale więcej pracy, ponieważ wymagane jest prowadzenie KPIR
- podatek liniowy – podobny do zasad ogólnych, jedna bez ulg podatkowych, ale stawka jest jedna – 19%
- ryczałt – opłacany jako procent od przychodów, bez możliwości rozliczania kosztów i korzystania z ulg podatkowych, nie prowadzi się KPIR
- karta podatkowa – najprostsza forma opodatkowania, opłaca się stałą kwotę podatku niezależnie od przychodów
Warto wybrać biuro rachunkowe
Podatki to skompilowana sprawa, zwłaszcza dla osoby bez należytego doświadczenia i wiedzy. Dlatego jako właściciel firmy warto powierzyć je komuś doświadczonemu. Biuro rachunkowe jest najlepszym rozwiązaniem – jego specjaliści mogą zająć się wtedy kompleksowo sprawami fiskalnymi firmy, w tym prowadzeniem Księgi Przychodów i Rozchodów i innymi typami rozliczeń, przygotowywaniem dokumentów do urzędów, prowadzeniem czynności kadrowo-płacowych. To najbardziej wygodna opcja dla małych i średnich firm, które chcą otrzymać profesjonalną obsługę bez przepłacania. Średni miesięczny koszt to około 100-200 złotych.
ZUS
Przedsiębiorca i ZUS
Co miesiąc przedsiębiorcy muszą przelewać do ZUS określoną kwotę zarobioną przez siebie tytułem ubezpieczeń społecznych. Termin płatności to niewątpliwie jeden z najbardziej nielubianych przez właścicieli działalności gospodarczych.
Ograniczone stawki na 24 miesiące dla nowych firm
Osoby, które podejmują działalność gospodarczą po raz pierwszy mają możliwość uzyskania obniżonych comiesięcznych składek do ZUS. Z obniżonych stawek można korzystać przez 24 miesiące i opłaty wynoszą około 400 złotych, potem, pod 2 latach, wzrastają do średnio 1000 złotych, dlatego dla wielu mniejszych firm jest to dość spora podwyżka.
Czy można wymigać się od ZUS-u?
Zarejestrowanie się jako rolnik w KRUS-ie, aby płacić mniejsze składki ubezpieczeniowe, czy też założenie swojej działalności w innym kraju to tylko dwa z pomysłów na uniknięcie opłat do ZUS-u. Jednak oba z nich wymagają dość dużo zachodu, dlatego zasadniczo jako osoba samodzielnie prowadząc działalność gospodarczą trzeba zacisnąć zęby i płacić ZUS, którego nie można uniknąć i nie można się z niego wypisać.
Terminy rozliczeń z ZUS:
- do 5. dnia następnego miesiąca: jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe
- do 10. dnia następnego miesiąca: osoby fizyczne płacące składkę tylko za siebie
- do 15. dnia następnego miesiąca: pozostali płatnicy
Inne opłaty
Pozostałe opłaty związane z prowadzeniem własnej firmy
Odprowadzanie podatków i płatność składek ubezpieczeniowych to jeszcze nie wszystkie koszty, jakie czekają na przedsiębiorców. W zależności od wybranej formy prowadzenia działalności oraz od jej profilu i branży trzeba liczyć się z dodatkowymi odpłatnościami, które nieraz mogą być spore. Na jakie inne wydatki musi przygotować się właściciel działalności gospodarczej?
Daj się rozpoznać – pieczątka, wizytówki, strona WWW, ulotki
Firma, o której nic nie wiadomo, nie będzie przynosiła oczekiwanych zysków. Dlatego warto zainwestować w jej wizerunek i sukcesywnie go rozbudowywać. Na początek jednym z najważniejszych wydatków jest pieczątka – identyfikator firmy. Warto wybrać taką, na której będą znajdowały się szczegółowe dane dotyczące firmy, w tym jej numer NIP i REGON oraz adres. Zamówienie pieczątki to zwykle około 20 złotych, ale można kupić także droższe modele.
Kolejna kwestia to wydruki reklamowe. Wizytówki to już klasyka, będą niezbędne podczas spotkań biznesowych. Przygotowanie wizytówek nie jest również dużym wydatkiem. Wraz z projektem można zapłacić za 500 sztuk około 30 złotych już z projektem. Za bileciki wykonane na wysokiej jakości papierze i z projektem indywidualnym trzeba będzie już zapłacić więcej. Ulotki, foldery z ofertami także będą przydatne. Można też pomyśleć o ogłoszeniu się w lokalnej prasie, zwykle koszty są groszowe.
Teraz firm najczęściej szukamy online, dlatego warto zadbać o obecność swojej firmy w sieci. Przygotowanie projektu i założenie strony wraz z hostingiem to wydatek do 500 złotych, często nawet mniej. Za profesjonalnie zaprojektowaną stronę trzeba już zapłacić kilka tysięcy złotych.
Niezbędne zaplecze – sprzęt, lokal, samochód
W zależności od typu działalności firma potrzebuje także właściwego zaplecza. Najtaniej wychodzi prowadzenie jej w domu, ale nie każdy może sobie na to pozwolić. Wydatki związane z wynajmem powierzchni biurowej są różnorodne – od 500 złotych za małe biuro na obrzeżach miasta aż do kilku tysięcy w prestiżowych biurowcach.
Koszty wyposażenia firmy, w tym samochodu także są spore i nieraz dochodzą do kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych. Dla małego przedsiębiorcy sfinansowanie takich wydatków to nieraz spory problem, ale dostępny jest leasing i pożyczki oraz dotację, dlatego można otrzymać wsparcie finansowe na lepszy start.
Usługi dla biznesu – bank, księgowość, reklama
Chociaż zakładanie firmowego konta bankowego nie jest wymagane, warto zdecydować się na taką opcję, ponieważ wtedy łatwiej można oddzielić finanse firmy od prywatnych. Teraz banki kuszą darmowymi kontami dla firm, ale warto sprawdzić regulaminy i cenniki, aby zapłacić jak najmniej lub nic w skali roku.
Wtedy, gdy nie zamierza się prowadzić księgowości samodzielnie, trzeba pomyśleć o znalezieniu dobrego biura księgowego. Za obsługę w podstawowej wersji wystarczy zapłacić od 100 złotych netto miesięcznie (źródło: http://ksiegowebiuro.pl). Im więcej dokumentów dostarcza się do biura, tym opłaty są wyższe. Wiele biur dla nowych klientów ma przygotowane specjalne obniżki na początek – warto sprawdzać. Gdy wybiera się prowadzenie księgowości samodzielnie, warto zainwestować w porządny program komputerowy, ale online można znaleźć także darmowe aplikacje.
Tradycyjne metody reklamy takie jak ulotki, plakaty czy ogłoszenia nie są wysokim kosztem, jak zostało wskazane wcześniej. Ważna sprawa to też reklama w sieci – dzięki niej można przyciągnąć potencjalnych klientów na stronę internetową. Czeka pełna gama technik e-marketingowych, w tym pozycjonowanie strony, e-mail marketing, założenie fanpage na Facebooku czy wymiana linków. Wiele z nich wyróżnia się niskimi cenami i wysoką skutecznością działania.
Dodatkowe koszty – koncesje, zezwolenia, pozwolenia
Przedsiębiorcy, którzy chcą działać w określonej branży wymagającej specjalnych uprawnień zawodowych, muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami licencji i koncesji. Dotyczy to przykładowo firm transportowych, firm handlujących alkoholem, pracujących w branży medycznej i farmaceutycznej czy osób pracujących na specjalistycznych systemach komputerowych lub mających włączone radio lub TV w zakładzie pracy. Ceny zależne są od rodzaju wymaganych dokumentów.